به نام خدا
هنر چینی به گمانی کهنترین رسم باقیمانده در جهان است و با پیوستگی عجیبی در طول تاریخ حفظ شده و بر خلاف غرب که ظهور و افول مکتبهای کلاسیک را تجربه کرد، دستخوش تغییرات گاه به گاه و بنیادین نشد. چینیان اغلب بر طومار ابریشمین واحد چند سطر شعر می نویسند و تصویری را نقاشی می کنند. بنابراین از نظر چینیان، کودکانه است که جزئیاتی را بجوییم و سپس آنها را با جهان واقعی مقایسه کنیم. آنها ترجیح می دهند که در تصاویر، به نحوۀ بیانگری عاطفه و احساس هنرمند توجه کنند.. (گامبریج،1388) در این مقاله سعی شده است جلوه ی نمادین خیزران و گنجشک در هنر شرق دور مورد بررسی قرار گیرد و ریشه این نمادها در هنر شرق بازخوانی شود.
هنرمندان شرق دور با تبحری خاص از عناصری چون خیزران و گنجشک در آثار خود بحره جسته اند و با توجه به نقش نمادین آن ها در باورهای مردم حس دوستی و مهربانی را در این تصاویر القا کرده اند. نمادها و نشانه ها در آثار هنری ریشه در باورها و اعتقادات مردم هر سرزمین دراد. همان گونه که یاد شد خیزران و گنجشک هر کدام در فرهنگ های مختلف معنایی متفاوت دارند. به طور خاص در فرهنگ مردم چین و ژاپن هنگامی که این دو در کنار هم تصویر می شوند نشان از دوستی دارند. حس ارتباط و دوستی در پرواز گنجشک و نشستن آن بر روی شاخه های خیزران نمایان می شود.